|
Lang geleden hoorde je op de middelbare scholen in de lessen biologie deze: "de gouden drie". Dat wilde zeggen dat je drie minuten zonder zuurstof kon, drie dagen zonder water en drie weken zonder voedsel. Het wees erop dat water absoluut noodzakelijk is om als mens te overleven. Je hoort ook wel zeggen: minstens anderhalve liter per dag per persoon. Dat is natuurlijk het ideale scenario, je overleeft wel met een beetje minder, maar dan ga je je systeem wel overbelasten. Water is nodig, al was het maar om de afvalstoffen uit je lichaam af te voeren en op die manier je lichaam aan de binnenkant te reinigen. Hoe zit dat dan met noodsituaties, met het befaamde "preppen"? Ook daar is het nodig om vanuit verschillende perspectieven te kijken. Neem alvast een rekenmachine bij de hand, of oefen je telraam voor als alle batterijen op zijn en er geen elektriciteit meer is. Het eerste perspectief is drinken. Neem anderhalve liter per dag per persoon in je gezin, vermenigvuldig dat met het aantal dagen waarvoor je voorraad wil hebben. Voeg daar de hoeveelheid water aan toe die je schat dat je huisdieren verbruiken. Die totale hoeveelheid haal je in huis, bewaar je op een donkere veilige plek en ververs je om de zes maanden. Maak maar een rotatiesysteempje of zo. Tweede perspectief is huishoudelijk gebruik: water waar je je pasta in kookt, waar je koffie en thee mee zet, waar je de afwas mee doet. Tel maar. Wat heb je nodig? De cijfers die daarover de ronde doen zijn in functie van hoe groot je gezin is. De hoeveelheid afwaswater is immers niet merkelijk groter bij een groter gezin. De gemiddelden spreken over drie tot vijf liter per persoon per dag bij een normaal gebruik, dus niet in een noodsituatie. Voeg dat getal bij je eerdere sommen. En dan het "ander" waterverbruik. WC doorspoelen, douchen, ramen zemen, planten water geven, autootje wassen, gazonnetje sproeien, mooie denkoefening om dat lijstje compleet te maken. En daar gaat het om: de denkoefening. Inzichten krijgen, een ander perspectief nemen. Jezelf de vraag durven stellen: "wat als?" En snel zal je zien dat de uitkomst van dit soort vragenuurtje in je gezin geheel afhangt van je situatie: recupereer je regenwater? Hoeveel wil je douchen? Dat soort vragen stellen zet (hopelijk) een bewustzijnsproces in gang. Suggestie: als je inderdaad de intentie hebt dit soort gesprekken op te starten, doe dat dan stap voor stap. Ga niet ineens "full blown" over preppen, kans is dat men afhaakt met het excuus "rampscenario" of "doemdenken". Punt is dat preppen net daarover gaat. En iemand die weigert in te zien dat dit de scenario's zijn waar de EU, het WEF en dus ook onze politiekers en overheden op aansturen, is deel van het probleem. Nogmaals, elke situatie is anders, elk individu heeft andere mogelijkheden, een ander karakter, een ander bewustzijn. Sleutel is dat je je denken verbreedt, dat je je oogkleppen afzet en dus een andere kijk krijgt op wie je vandaag bent, wat je gedrag is en of je daar iets wil aan veranderen. Die gedachtensprongen maken vóór dat er iets gebeurt, maakt dat je een straatlengte voor hebt op diegene die blindelings geloven wat de overheid en de media beweren. Yannick vatte het mooi samen: preppen is een mindset, een 'way of life'. We wensen jullie allemaal heerlijke denkoefeningen toe. En ja deze post delen is lief. Warme groet,
PrepTalk Wouter en Mepi
0 Opmerkingen
Je opmerking wordt geplaatst nadat deze is goedgekeurd.
Laat een antwoord achter. |
PrepTalk
Over goed voor jezelf zorgen in een polariserende maatschappij. Archieven
Juni 2026
Categorieën
Alles
|
RSS-feed