Mepilan - in je kracht gezet worden
  • Home
  • Aanbod
    • Fysieke Therapie
    • PTC - Physical Trauma Clearing
    • Reading Energieveld
    • Coaching & Begeleiding
    • Energetische Massages
    • Cursussen & Opleidingen
    • Zelfvoorziening Workshops
    • Spirituele Workshops
    • Workshops Palliatieve Zorg
    • Healing & Meditaties
    • Energetische reiniging
    • Energetische bescherming
  • Boeken
    • Rijk Leven Met Een Klein Budget
    • Wijsheden-van-spirit
    • De-Stam-Van-Regenboogkleuren
  • Over Ons
    • Wie zijn we?
    • Contact nemen
    • Referenties
    • Grandmother Mepi
    • Workshops op verplaatsing

Eeuwige eieren...

4/6/2026

0 Opmerkingen

 
Meestal hoor je wat schamper gelach als men het heeft over die speciale restaurants in China, waar eieren van enkele honderden jaren oud op het menu staan. Zelf weten we ook niet of het echt waar is, of een verzonnen verhaal. Wat we wél weten is dat eieren makkelijk meer dan een jaar bewaren zonder slecht te worden.
Dus nog iets van voeding dat je zonder elektriciteit kan bewaren. En dan nog wel gezonde voeding. Je gelooft dat fabeltje toch niet meer dat eieren slecht zouden zijn voor je hart en bloedvaten? Maar dat is voor een andere keer. Terug naar lang bewaren.
Weetje: eieren die je in de supermarkt koopt zijn gewassen. En ze hebben (meestal) een stempel gekregen. Die twee dingen maken dat je ze enkel langer kan bewaren als ze hardgekookt zijn. Wie weet het nog: op de toog in elk café stond vroeger een schaal met hardgekookte eieren. Voor een zacht prijsje om tussen je pinten door ook wat andere maagvulling te hebben.
Koken is inderdaad, en dat weet iedereen, een manier om je eieren wat langer te bewaren. Maar als je die hardgekookte eieren écht lang wil bewaren, en dan bedoelen we maanden, tot zelfs meer dan een jaar, dan pel je ze en je doet ze in een bokaal met azijn en (naar smaak) kruiden. Een beetje zoals augurken. "Op 't zuur" zou bomma gezegd hebben. Het mooie daaraan is, dat je door toevoeging van de kruiden de smaak van de eieren kan beïnvloeden. En ook: als je bijvoorbeeld het sap van rode biet bij in de azijn doet, dan gaat de kleur voor een klein randje in het eiwit doordringen. Dan worden die eieren ideale schotel opsmukkers als je ze doorsnijdt en in partjes op de schotel legt die je opdient. Verrassend beeld en smaak!
Maar wat met rauwe eieren? Ook daar is een oplossing voor. Eén nadeel: de eieren moeten kakelvers zijn, recht uit het nest en ze moeten brandschoon zijn. Dus als je "schone" kippen hebt, of ze leggen in een schoon nest, is de kans het grootst dat je ze helemaal schoon aantreft. 
Zorg dat je gebluste kalk in huis hebt (zakje van één of vijf kg bij de doe-het-zelf zaak). Meng 30 gram daarvan in een liter schoon water en doe daar je verse schone ei(eren) in. Zorg dat de eieren altijd ondergedompeld blijven, dus je vult het vocht regelmatig aan met hetzelfde mengsel. Doe dat in een afsluitbare emmer (gratis te verkrijgen in de meeste café's die ook nootjes bij hun bier serveren, die moeten van die emmers af). In dat mengsel blijven die eieren ruim meer dan een jaar goed. Zonder koelkast, zonder elektriciteit, zonder invriezen. Check!
Gebruik je gezond verstand, dus als je na een jaar of zo eens een ei uit de emmer haalt, breek het dan eerst in een apart schaaltje, je weet maar nooit dat er toch een kleine vervuiling aanzat of dat het vanaf het begin al slecht was. Trouwens, dat doe je met verse eieren toch ook?
En nog eentje: stel, je lust graag omelet of roerei En je wil er een voorraad van aanleggen voor "je-weet-maar-nooit". Hoe doe je dat dan? Simpel: je weckt. Steriliseer kleine bokalen (kleinere confituurpotten bijvoorbeeld) zodat ze schoon zijn. Voor omelet klop je eieren tot een massa (niet al te hard), giet die in de glazen potten tot ongeveer 1cm onder de rand, doe het deksel erop en weck ze een uur op 100°C. Klaar. En roerei maak je 'als gewoonlijk' klaar en doe je ze dan pas in de schone potten om te wecken. Ook een uur op 100°C. Zo heb je in je voorraad omelet en roerei zitten die je na een jaar (of langer) nog kan eten. Best is om de glazen potten in te smeren met boter voor je je eieren er in doet, dat maakt het makkelijker loslaten als je het er later uit wil halen om te eten.
Tip: doe tijdens het klutsen van de omelet er kruiden naar smaak in. Of je maakt het wat extra speciaal door kleine stukjes ajuin, paprika of tomaat mee te klutsen.
Samengevat: eieren kan je op verschillende manieren erg lang bewaren. Ideaal als 'backup' voedsel of als je kippen in de winter niet leggen.
Geniet!

Warme groet,

PrepTalk
Wouter en Mepi
0 Opmerkingen

water en preppen

21/5/2026

0 Opmerkingen

 
Lang geleden hoorde je op de middelbare scholen in de lessen biologie deze: "de gouden drie". Dat wilde zeggen dat je drie minuten zonder zuurstof kon, drie dagen zonder water en drie weken zonder voedsel. 
Het wees erop dat water absoluut noodzakelijk is om als mens te overleven. Je hoort ook wel zeggen: minstens anderhalve liter per dag per persoon. Dat is natuurlijk het ideale scenario, je overleeft wel met een beetje minder, maar dan ga je je systeem wel overbelasten. Water is nodig, al was het maar om de afvalstoffen uit je lichaam af te voeren en op die manier je lichaam aan de binnenkant te reinigen.
Hoe zit dat dan met noodsituaties, met het befaamde "preppen"?
Ook daar is het nodig om vanuit verschillende perspectieven te kijken. Neem alvast een rekenmachine bij de hand, of oefen je telraam voor als alle batterijen op zijn en er geen elektriciteit meer is. Het eerste perspectief is drinken. Neem anderhalve liter per dag per persoon in je gezin, vermenigvuldig dat met het aantal dagen waarvoor je voorraad wil hebben. Voeg daar de hoeveelheid water aan toe die je schat dat je huisdieren verbruiken. Die totale hoeveelheid haal je in huis, bewaar je op een donkere veilige plek en ververs je om de zes maanden. Maak maar een rotatiesysteempje of zo. 
Tweede perspectief is huishoudelijk gebruik: water waar je je pasta in kookt, waar je koffie en thee mee zet, waar je de afwas mee doet. Tel maar. Wat heb je nodig? De cijfers die daarover de ronde doen zijn in functie van hoe groot je gezin is. De hoeveelheid afwaswater is immers niet merkelijk groter bij een groter gezin. De gemiddelden spreken over drie tot vijf liter per persoon per dag bij een normaal gebruik, dus niet in een noodsituatie. Voeg dat getal bij je eerdere sommen.
En dan het "ander" waterverbruik. WC doorspoelen, douchen, ramen zemen, planten water geven, autootje wassen, gazonnetje sproeien, mooie denkoefening om dat lijstje compleet te maken.
En daar gaat het om: de denkoefening. Inzichten krijgen, een ander perspectief nemen. Jezelf de vraag durven stellen: "wat als?" En snel zal je zien dat de uitkomst van dit soort vragenuurtje in je gezin geheel afhangt van je situatie: recupereer je regenwater? Hoeveel wil je douchen? Dat soort vragen stellen zet (hopelijk) een bewustzijnsproces in gang.
Suggestie: als je inderdaad de intentie hebt dit soort gesprekken op te starten, doe dat dan stap voor stap. Ga niet ineens "full blown" over preppen, kans is dat men afhaakt met het excuus "rampscenario" of "doemdenken". Punt is dat preppen net daarover gaat. En iemand die weigert in te zien dat dit de scenario's zijn waar de EU, het WEF en dus ook onze politiekers en overheden op aansturen, is deel van het probleem.
Nogmaals, elke situatie is anders, elk individu heeft andere mogelijkheden, een ander karakter, een ander bewustzijn. Sleutel is dat je je denken verbreedt, dat je je oogkleppen afzet en dus een andere kijk krijgt op wie je vandaag bent, wat je gedrag is en of je daar iets wil aan veranderen. Die gedachtensprongen maken vóór dat er iets gebeurt, maakt dat je een straatlengte voor hebt op diegene die blindelings geloven wat de overheid en de media beweren.
Yannick vatte het mooi samen: preppen is een mindset, een 'way of life'. 
We wensen jullie allemaal heerlijke denkoefeningen toe. En ja deze post delen is lief.
Warme groet,

PrepTalk
Wouter en Mepi
0 Opmerkingen

zin en onzin van noodpakketten

13/5/2026

0 Opmerkingen

 
Enkele jaren geleden schreef Yannick Verdyck zaliger een lang artikel over preppen. Dat werd toen gratis verspreid, we hebben gevonden dat het ook nu nog gedownload kan worden vanuit de prepper bibliotheek op de website van het satirisch magazine 'tScheldt. 
Yannick was een beminnelijk mens met een groot hart en een grote dosis gezond verstand. Hij had diep inzicht op wat er in de maatschappij al jaren fout aan het lopen was en hij was in die zin een echte prepper. Zijn leven eindigde volkomen onschuldig met overheids-kogels in zijn lichaam, de zaak werd geseponeerd. Doofpot. Moge hij rusten in vrede.
Het is des te cynischer dat nu diezelfde overheid aan de burger een flauw afkooksel aan het promoten is van wat een noodpakket zou kunnen genoemd worden. Als je destijds aan Yannick zou gevraagd hebben wat hij van zulke noodpakketten vond, zou je een heel genuanceerd antwoord daarop gekregen hebben. Dat vraagt om wat uitleg: 
Een noodpakket komt vanuit het idee dat je als persoon, als gezin, als familie voor een situatie komt te staan waarin je toegang tot levensnoodzakelijke zaken afgesneden wordt. Door een grote aardbeving, een gigantische storm, een plots uitbrekende oorlog of door het bewust afschakelen van die voorzieningen door de overheid (!).
Bedoeling is dat je een beperkte initiële periode (48 of 72 uur) met je gezin kan overleven op zulk een pakket, omdat daarna de situatie zich zou organiseren of normaliseren, tenminste vanuit de overheid bekeken. Die zou dan ervoor moeten zorgen dat noodrantsoenen uitgedeeld zouden worden totdat de maatschappij zich weer op gang zou trekken. Je hebt niet veel gezond verstand nodig om te kunnen bedenken wat er dan in zo een pakket zou moeten zitten. Zelf denken we vooral aan water en voedsel.
Vergelijk wat er in die noodpakketten van vandaag zit met dat lijstje dat je gezond verstand net opgemaakt heeft. En observeer je lachkramp.
Zich voorbereiden op een noodsituatie doe je niet door een noodpakket met fluitje en een stukje koord aan te kopen. Echte voorbereiding is een levenshouding. Heb je een tuintje? Is daar nog gras in? Vorm het om tot een moestuin. Zit al je reserve voeding in je diepvries? Ga een workshop "wecken" volgen. Bewaart langer en zonder elektriciteit.
Wil dat zeggen dat noodpakketten geheel onzin zijn? Neen, kijk naar de inhoud van wat ze aanbieden, evalueer dat ten opzicht van je eigen situatie (stad, platteland, alleenstaand, gezin met kinderen, appartement, moestuin, ...) en beslis dan of er zaken zijn die je nog zou kunnen nodig hebben voor zo een initiële periode van 72 uur. 
En bedenk dat de kans op oorlog hier ten lande nul is. Tenzij onze eigen politiekers dat per se willen, natuurlijk. De kans is vele malen groter dat om een of andere smoes er geen betalingen meer mogelijk zijn, of dat het internet afgesloten wordt, of dat er geen water meer uit de kraan komt, of dat men vanuit Fluvius de opdracht krijgt je elektriciteit en gas af te sluiten, ... Overweeg even dat soort scenario's en start een gesprek binnen je gezin op.
Zet tijdens dat gesprek je gezond verstand op maximum sterkte, stel kritische vragen bij al wat de overheid en media je aanraden en neem dan korte- en lange termijn beslissingen. We gaan de volgende weken dieper op dit onderwerp in.
Heb je interesse in het onderwerp "preppen"? Neem dan even de tijd en ga grasduinen in deze prepper bibliotheek. De moeite! Of uiteraard ook: haal een exemplaar van ons boek in huis. 
Warme groet

PrepTalk
Wouter en Mepi
0 Opmerkingen

Het is zover ...

14/11/2025

0 Opmerkingen

 
Lieve PrepTalk lezers, het is zover. Wat je in onze blog kan lezen is nu in boekvorm uitgebracht. We hebben de meest relevante blogposts gebundeld, er veel extra tips en recepten aan toegevoegd en er een kaft rond geplooid...
"RIJK LEVEN MET EEN KLEIN BUDGET - Deel 1" is het geworden.
Afbeelding
Als je zelf wasmiddel wil maken zonder dat je je laptop ernaast wil houden, dan is dit boek natuurlijk een pak handiger. En daarbij geeft het je bij elk recept ruimte om nota's te maken voor je eigen variaties op de recepten, het is allemaal voorzien.
Vanaf nu online te koop bij Amazon (klik hier), vanaf 18 november ook op voorraad in de praktijk. Als je een gesigneerd exemplaar wil, kan je dat via ons bestellen. 
Kortom: wij trots op onze nieuwste creatie en we hopen dat jullie en je budget er blijer van worden, het boek verdient zich immers dubbel en dik terug.
0 Opmerkingen

wol is goud

6/6/2025

0 Opmerkingen

 
Het is de periode van het jaar dat schapen geschoren worden. Ken je iemand die enkele schapen heeft staan? Ga er eens mee praten. Dan leer je dat erg veel van de geschoren wol als "afval" beschouwd wordt en dat men moet betalen (!) om er vanaf te geraken. Hoe krom is deze maatschappij wel geworden...
Als kind herinneren we ons dat "wol" synoniem was van "kwaliteit". Wollen truien waren de warmste, wollen sjaals dikwijls door oma's of tantes zelf gebreid en als 'flink cadeau' geschonken. Herinneringen te over die "wol" associeerden met "warm" en "kwaliteit". Dat veranderde stap voor stap met de introductie van synthetische stoffen.
Afbeelding
Eerlijk ook, het proces van net geschoren wol tot het afwerken van een heerlijk warm kledingstuk is een arbeidsintensief proces. Het resultaat is topkwaliteit, maar slechts bereikt met veel tijd, arbeid en zweet.
Toch blijven wij grote voorstander van wol. En niet enkel vanwege de eigenschap als basis voor textiel. Je kan er zoveel méér mee doen. Enkele suggesties:
De ruwe, onbewerkte, ongewassen wol kan gebruikt worden in je moestuin. Het is een perfect isolerende, natuurlijke, ecologische, composteerbare bodembedekker. Schermt af tegen uitdroging als er te veel zon is, beschermt je bodem tegen erosie als het te hard regent, vergaat (composteert) vanzelf.
Afbeelding
Als je de wol spoelt, wast (ZONDER wasmiddel) en pluist, is het een ideaal isolatiemiddel. Het mooiste voorbeeld daarvan zijn de 'wollies'. Dat is de moderne variant van de hooikist van vroeger. Een slowcooker zonder stekker eraan. Noem het een ecologische versie van een frigobox, maar dan voor zowel warmte als koude.
Zo een 'wolly' kan je erg veel energie besparen. Als eerste voorbeeld nemen we rijst. Je brengt je rijst aan de kook, de pot gaat dan van het vuur af in de wolly en een half uur later heb je perfect gekookte rijst zonder dat die al die tijd op het vuur moet blijven staan. Kassa! Als tweede voorbeeld zelfgemaakte yoghurt: Je brengt rauwe melk tot op 45°C, je mengt daardoor 60à70gram yoghurt per liter melk en je zet het mengsel in de wolly met een of twee warmwaterzakken erbij. je laat dat 7à8 uur staan en tadaa! De beste yoghurt die je je kan inbeelden. Zelfgemaakt, puur, zuiver, zonder E nummers... Als derde voorbeeld gebruiken we de wolly als frigobox. Je maakt bijvoorbeeld een heerlijke koude pasta salade en laat die afkoelen in de koelkast. Die kom zet je vervolgens in de wolly en neem je mee op picknick of naar een feestje. Uren later kan je de pasta sla heerlijk fris eten, alsof die recht uit de koelkast komt. De wolly houdt die koud, het is immers perfecte isolatie.
Is je nieuwsgierigheid geprikkeld? Patronen om zelf wollies te maken vind je op het internet.
Afbeelding
Eens isolatiemiddel, dient het ook als vulling voor hoofdkussens, kussens op de bank en stuffing in meubelen. Wol is zelfs een zeer geschikt isolatiemiddel dat vroeger meer dan nu in de bouw gebruikt werd, de huidige regelgeving is behoorlijk streng op dat vlak. Zuivere wol is zelfs van nature moeilijk ontvlambaar en heeft daarom een brandvertragende werking.
Eens de wol gepluist is en je kan spinnen (of je kent iemand die dat kan en voor je wil doen), kan je er ruwe draad van maken om plaids mee te haken. Daarvoor hoeft de wol niet te fijn gespind zijn, erg ruw is zelf beter. Niets beter en warmer dan een plaid van zuivere wol voor in de winter het lekker gezellig te maken.
En om het allemaal nog wat beter te maken: je kan je kennis/vriend/buur/familie die enkele schapen hebben staan helpen door hun wol af te nemen. Zij moeten immers betalen om ze kwijt te geraken... Kort  gezegd: de ruwe wol vind je GRATIS.
Wol is goud. Echt..
Veel plezier gewenst!

PrepTalk
Wouter en Mepi
0 Opmerkingen
    Afbeelding
    PrepTalk
    Over goed voor jezelf zorgen in een polariserende maatschappij.
    Wie zijn wij?
    Wouter en Mepi. Al even trouwens. Meer weten? Kijk hier.
    Stuur me updates

    Archieven

    Juni 2026
    Mei 2026
    Januari 2026
    December 2025
    November 2025
    Oktober 2025
    Augustus 2025
    Juni 2025
    Mei 2025
    Maart 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    December 2024
    November 2024
    Oktober 2024
    September 2024

    Categorieën

    Alles
    Aardappelen
    Budgetvriendelijk
    Cash
    Censuur
    Energie
    Financieel
    Gezondheid
    Gezond Verstand
    Humor
    Kids
    Kippen
    Koken
    Kortingcode
    LifeHacks
    Media
    Moestuin
    Moeten
    Perspectief
    Politiek
    Preppen
    Seizoen
    Verantwoordelijkheid
    Voeding
    Vrijheid Van Meningsuiting
    Wasmiddelen
    Water
    Wet-van-aantrekking
    Yannick Verdyck
    Zelfzorg
    Zon

    RSS-feed

Website & contents Copyright Mepilan VOF - 2026 - algemene voorwaarden - privacy - ODR
contact: [email protected] - tel 00 32 (0)478 88 10 87 
  • Home
  • Aanbod
    • Fysieke Therapie
    • PTC - Physical Trauma Clearing
    • Reading Energieveld
    • Coaching & Begeleiding
    • Energetische Massages
    • Cursussen & Opleidingen
    • Zelfvoorziening Workshops
    • Spirituele Workshops
    • Workshops Palliatieve Zorg
    • Healing & Meditaties
    • Energetische reiniging
    • Energetische bescherming
  • Boeken
    • Rijk Leven Met Een Klein Budget
    • Wijsheden-van-spirit
    • De-Stam-Van-Regenboogkleuren
  • Over Ons
    • Wie zijn we?
    • Contact nemen
    • Referenties
    • Grandmother Mepi
    • Workshops op verplaatsing