|
Wat een geweldige uitvinding. De koelkast. sommige soorten voedsel blijven er een pak langer eetbaar door. Mooi zo. Maar hoe deden ze dat vroeger dan? Zonder elektriciteit? En kan dat nu nog? In het kader van zelfvoorziening is het nuttig dat eens van naderbij te bekijken. En enkele mythen te ontkrachten. De gangbare gedachte is dat alles beter bewaart als je het koelt. Dat klopt echter niet voor bepaalde soorten voedsel. Laten we daar mee beginnen. Vooreerst: tomaten Tomaten verliezen in de koelkast sneller hun natuurlijke smaak en textuur. Het rijpingsproces stopt, waardoor ze een eerder flauwe smaak gaan krijgen. Je bewaart verse tomaten het best op kamertemperatuur. Liefst op droge plek uit het zonlicht. Het beste is in een schaal op het aanrecht. Wil je ze langer houden? Weck ze of maak er een saus of salsa van. Om ze slechts enkele dagen langer te houden, bewaar je ze met het steeltje naar beneden. Dat houdt het rotten langer tegen. Ajuinen: die bewaren best als ze droog en goed geventileerd opgeslagen worden. In de koelkast worden ze door het hoge vochtgehalte zacht en gaan ze veel sneller schimmel ontwikkelen. De koude tast tevens de smaak aan, ze worden fletser. Je bewaart ze best los in een luchtige voorraadkast. Vermijdt plastieken kommen, ga voor houten kratten of gaas zodat er voldoende lucht aan kan. Vermijdt om ze vlak bij aardappelen te bewaren, omdat de gassen die ze afgeven ervoor kunnen zorgen dat beide sneller bederven. Een gepelde of gesneden ajuin wikkel je in huishoudfolie of in een luchtdichte bak in je koelkast. Knoflook die je in je koelkast bewaart, gaat sneller uitlopen. Erger nog, ze verliest haar heerlijk scherpe smaak. Door het hoog vochtpercentage in een koelkast gaat de look sneller schimmelen en een rubberachtige structuur krijgen. Koelkast bewaren heeft met andere woorden een negatief effect op smaak en textuur van je look. Waar bewaar je look best? Leg of hang de bollen op een koele, donkere en goed geventileerde plek. Bewaar ze in een netje of een mandje, uit de buurt van direct zonlicht en warmte. Dit was de methode voor er koelkasten waren en die werkt nog steeds. De hele knoflookbollen kunnen meerdere maanden meegaan als ze op de juiste manier worden bewaard. Eenmaal ze gebroken zijn, bewaren de afzonderlijke teentjes een pak korter. Verbruik ze dan binnen enkele weken voor de beste smaak. Ideaal is natuurlijk om in een maaltijd een volledige bol te verwerken, zo heb je geen restjes en heeft de wijk geen last van vampiers… 😊 Komkommers zijn gevoelig voor koude temperaturen, waardoor ze wateriger kunnen worden en zachte plekken gaan vertonen. Bewaren in je koelkast gaat het bederven versnellen, waardoor ze vlugger een papperige textuur krijgen. Bewaar komkommers op kamertemperatuur, bij voorkeur op een koele, droge plek. Houd ze uit de buurt van fruit zoals bananen en tomaten, omdat dit ze sneller doet rijpen en zacht worden. Om de houdbaarheid van komkommers kortstondig te verlengen, wikkel ze in keukenpapier. Best is ze zo vers mogelijk te eten, dan zijn ze nog knapperig. Alternatief is er augurken van te maken. Bewaren in zuur (azijn) met kruiden. Héérlijk. Noten. Redenen te over om ze buiten de koelkast te bewaren. Wat de meeste niet weten is dat ze geuren van andere voedingsmiddelen kunnen opnemen, waardoor hun smaak verandert. En, uiteraard, het vocht in de koelkast doet ze hun knapperige textuur verliezen. Niet doen dus. Noten bewaar je in een luchtdichte verpakking op een koele, donkere plek. En tenslotte: Aardappelen. Door ze in de koelkast te bewaren, kan het zetmeel erin worden omgezet in suikers, waardoor ze bij het koken een meer korrelige textuur krijgen. En door de koude gaat de schil rimpelen en wordt het vruchtvlees donkerder. Om maar te zwijgen over de smaak. Conclusie: not done. Beter is ze te bewaren op een koele, donkere en droge plek. Gebruik geen plastic zakken, want die houden vocht vast en zorgen ervoor dat de aardappelen veel sneller bederven; gebruik in plaats daarvan een papieren zak of een mand. Bewaar ze uit de buurt van uien en knoflook, omdat de gassen daarvan ervoor kunnen zorgen dat beide sneller bederven. Conclusie: Niet alle voedingsmiddelen horen in de koelkast. Sommige producten blijven langer vers en smakelijk door ze net buiten de koelkast op te slaan. Warme groet,
PrepTalk Wouter en Mepi
0 Opmerkingen
Lang geleden hoorde je op de middelbare scholen in de lessen biologie deze: "de gouden drie". Dat wilde zeggen dat je drie minuten zonder zuurstof kon, drie dagen zonder water en drie weken zonder voedsel. Het wees erop dat water absoluut noodzakelijk is om als mens te overleven. Je hoort ook wel zeggen: minstens anderhalve liter per dag per persoon. Dat is natuurlijk het ideale scenario, je overleeft wel met een beetje minder, maar dan ga je je systeem wel overbelasten. Water is nodig, al was het maar om de afvalstoffen uit je lichaam af te voeren en op die manier je lichaam aan de binnenkant te reinigen. Hoe zit dat dan met noodsituaties, met het befaamde "preppen"? Ook daar is het nodig om vanuit verschillende perspectieven te kijken. Neem alvast een rekenmachine bij de hand, of oefen je telraam voor als alle batterijen op zijn en er geen elektriciteit meer is. Het eerste perspectief is drinken. Neem anderhalve liter per dag per persoon in je gezin, vermenigvuldig dat met het aantal dagen waarvoor je voorraad wil hebben. Voeg daar de hoeveelheid water aan toe die je schat dat je huisdieren verbruiken. Die totale hoeveelheid haal je in huis, bewaar je op een donkere veilige plek en ververs je om de zes maanden. Maak maar een rotatiesysteempje of zo. Tweede perspectief is huishoudelijk gebruik: water waar je je pasta in kookt, waar je koffie en thee mee zet, waar je de afwas mee doet. Tel maar. Wat heb je nodig? De cijfers die daarover de ronde doen zijn in functie van hoe groot je gezin is. De hoeveelheid afwaswater is immers niet merkelijk groter bij een groter gezin. De gemiddelden spreken over drie tot vijf liter per persoon per dag bij een normaal gebruik, dus niet in een noodsituatie. Voeg dat getal bij je eerdere sommen. En dan het "ander" waterverbruik. WC doorspoelen, douchen, ramen zemen, planten water geven, autootje wassen, gazonnetje sproeien, mooie denkoefening om dat lijstje compleet te maken. En daar gaat het om: de denkoefening. Inzichten krijgen, een ander perspectief nemen. Jezelf de vraag durven stellen: "wat als?" En snel zal je zien dat de uitkomst van dit soort vragenuurtje in je gezin geheel afhangt van je situatie: recupereer je regenwater? Hoeveel wil je douchen? Dat soort vragen stellen zet (hopelijk) een bewustzijnsproces in gang. Suggestie: als je inderdaad de intentie hebt dit soort gesprekken op te starten, doe dat dan stap voor stap. Ga niet ineens "full blown" over preppen, kans is dat men afhaakt met het excuus "rampscenario" of "doemdenken". Punt is dat preppen net daarover gaat. En iemand die weigert in te zien dat dit de scenario's zijn waar de EU, het WEF en dus ook onze politiekers en overheden op aansturen, is deel van het probleem. Nogmaals, elke situatie is anders, elk individu heeft andere mogelijkheden, een ander karakter, een ander bewustzijn. Sleutel is dat je je denken verbreedt, dat je je oogkleppen afzet en dus een andere kijk krijgt op wie je vandaag bent, wat je gedrag is en of je daar iets wil aan veranderen. Die gedachtensprongen maken vóór dat er iets gebeurt, maakt dat je een straatlengte voor hebt op diegene die blindelings geloven wat de overheid en de media beweren. Yannick vatte het mooi samen: preppen is een mindset, een 'way of life'. We wensen jullie allemaal heerlijke denkoefeningen toe. En ja deze post delen is lief. Warme groet,
PrepTalk Wouter en Mepi Enkele jaren geleden schreef Yannick Verdyck zaliger een lang artikel over preppen. Dat werd toen gratis verspreid, we hebben gevonden dat het ook nu nog gedownload kan worden vanuit de prepper bibliotheek op de website van het satirisch magazine 'tScheldt. Yannick was een beminnelijk mens met een groot hart en een grote dosis gezond verstand. Hij had diep inzicht op wat er in de maatschappij al jaren fout aan het lopen was en hij was in die zin een echte prepper. Zijn leven eindigde volkomen onschuldig met overheids-kogels in zijn lichaam, de zaak werd geseponeerd. Doofpot. Moge hij rusten in vrede. Het is des te cynischer dat nu diezelfde overheid aan de burger een flauw afkooksel aan het promoten is van wat een noodpakket zou kunnen genoemd worden. Als je destijds aan Yannick zou gevraagd hebben wat hij van zulke noodpakketten vond, zou je een heel genuanceerd antwoord daarop gekregen hebben. Dat vraagt om wat uitleg: Een noodpakket komt vanuit het idee dat je als persoon, als gezin, als familie voor een situatie komt te staan waarin je toegang tot levensnoodzakelijke zaken afgesneden wordt. Door een grote aardbeving, een gigantische storm, een plots uitbrekende oorlog of door het bewust afschakelen van die voorzieningen door de overheid (!). Bedoeling is dat je een beperkte initiële periode (48 of 72 uur) met je gezin kan overleven op zulk een pakket, omdat daarna de situatie zich zou organiseren of normaliseren, tenminste vanuit de overheid bekeken. Die zou dan ervoor moeten zorgen dat noodrantsoenen uitgedeeld zouden worden totdat de maatschappij zich weer op gang zou trekken. Je hebt niet veel gezond verstand nodig om te kunnen bedenken wat er dan in zo een pakket zou moeten zitten. Zelf denken we vooral aan water en voedsel. Vergelijk wat er in die noodpakketten van vandaag zit met dat lijstje dat je gezond verstand net opgemaakt heeft. En observeer je lachkramp. Zich voorbereiden op een noodsituatie doe je niet door een noodpakket met fluitje en een stukje koord aan te kopen. Echte voorbereiding is een levenshouding. Heb je een tuintje? Is daar nog gras in? Vorm het om tot een moestuin. Zit al je reserve voeding in je diepvries? Ga een workshop "wecken" volgen. Bewaart langer en zonder elektriciteit. Wil dat zeggen dat noodpakketten geheel onzin zijn? Neen, kijk naar de inhoud van wat ze aanbieden, evalueer dat ten opzicht van je eigen situatie (stad, platteland, alleenstaand, gezin met kinderen, appartement, moestuin, ...) en beslis dan of er zaken zijn die je nog zou kunnen nodig hebben voor zo een initiële periode van 72 uur. En bedenk dat de kans op oorlog hier ten lande nul is. Tenzij onze eigen politiekers dat per se willen, natuurlijk. De kans is vele malen groter dat om een of andere smoes er geen betalingen meer mogelijk zijn, of dat het internet afgesloten wordt, of dat er geen water meer uit de kraan komt, of dat men vanuit Fluvius de opdracht krijgt je elektriciteit en gas af te sluiten, ... Overweeg even dat soort scenario's en start een gesprek binnen je gezin op. Zet tijdens dat gesprek je gezond verstand op maximum sterkte, stel kritische vragen bij al wat de overheid en media je aanraden en neem dan korte- en lange termijn beslissingen. We gaan de volgende weken dieper op dit onderwerp in. Heb je interesse in het onderwerp "preppen"? Neem dan even de tijd en ga grasduinen in deze prepper bibliotheek. De moeite! Of uiteraard ook: haal een exemplaar van ons boek in huis. Warme groet
PrepTalk Wouter en Mepi De fans onder jullie zullen het wel gemerkt hebben: het is even rustig geweest hier op de PrepTalk blog. Klopt. Je mag op die rustperiode het label "zelfzorg" plakken. Goed voor jezelf zorgen is essentieel voor mensen die op een of andere manier ook anderen willen helpen. Dankjewel dus aan jou, lezer van deze blog, om terug aan te pikken en van harte welkom aan alle nieuwkomers. (delen van deze blog is lief...) Grasduin eens door de categorieën en ontdek hoeveel suggesties er tussen staan die op een positieve manier bijdragen aan jou, je gezondheid, je budget. En, hoe vreemd het ook moge klinken, een dankjewel aan de overheid en de main stream media. Jullie hebben de laatste maanden onwaarschijnlijk veel dingen gedaan in de hoop de bevolking verder in angst te duwen en om ons allen doemscenario's voor te spiegelen. Dat geeft ons weer een hoop materiaal en onderwerpen om blogposts over te schrijven. En laten we daar maar ineens mee beginnen: het klimaat. We hebben deze week hoera! geroepen. Eindelijk! Het IPCC heeft nu eindelijk duidelijk toegegeven dat de modellen die ze gebruiken om klimaatvoorspellingen te doen om verschillende redenen al een hele tijd niet meer correct werken. Hier houden we het kort en simpel en we geven je er slechts twee uit de hele reeks: (1) de modellen werden gevoed met foute en onbestaande metingen en (2) de modellen houden géén rekening met de veranderde situatie rond de meetstations in de laatste veertig jaar. Kort samengevat: (a) er is GEEN klimaatprobleem en (b) de invloed van de mens op het klimaat is verwaarloosbaar klein. Nu, voor mensen met gezond verstand of met wat inzicht in de processen die zich rond "het klimaat" afspelen, is dit oud nieuws natuurlijk. Het goede nieuws en de reden dat we er hier over beginnen is dat het openlijk door het IPCC erkend wordt en dat het bericht gebracht werd door kranten die voorheen moord en brand schreeuwden om het klimaat en de impact van de mens erop. (zie ook hier) Nu nog de politiek en de wil om de wetten en belastingen af te schaffen die zogezegd "om het klimaat" ingevoerd werden. De vraag is: durven ze wel? We wensen mensen als een Al Gore en Greta Thunberg veel moed om hun fouten in te zien en zich vanaf nu bezig te houden met de échte problemen die de mensheid lastig vallen. Een "sorry we hebben ons vergist" zou mooi zijn. Bij deze een warme oproep aan de gehele politieke kaste van ons land (en ja, dat zijn er erg veel) om de maatregelen, wetten, beperkingen, boetes en verplichtingen die de burgers opgelegd zijn "omwille van het klimaat" terug te draaien of af te schaffen. Veel dank bij voorbaat. Warme groet en weer tot gauw!
PrepTalk Wouter en Mepi |
PrepTalk
Over goed voor jezelf zorgen in een polariserende maatschappij. Archieven
Juni 2026
Categorieën
Alles
|
RSS-feed